Facebook Pixel Πίνετε πολύ; Τα γονίδια φταίνε!
Life
| 2011-04-05 19:49:00

Πίνετε πολύ; Τα γονίδια φταίνε!

Γενετική μελέτη σε δείγμα 47.000 ανθρώπων αποκάλυψε ακόμα ένα γονίδιο που φαίνεται να επηρεάζει πόσο αλκοόλ καταναλώνει ο φορέας.

Η επίδραση, πάντως, δεν είναι μεγάλη: Τα άτομα που φέρουν την πιο σπάνια μορφή του γονιδίου AUTS2 πίνουν κατά μέσο όρο 5% λιγότερο αλκοόλ, συγκριτικά με τους ανθρώπους που φέρουν τη συνήθη ποικιλία.

«Η διαφορά που προκαλεί το συγκεκριμένο γονίδιο είναι μικρή, ωστόσο η ανακάλυψή του ανοίγει νέο πεδίο έρευνας» σχολιάζει στο Reuters ο Πολ Έλιοτ του Imperial College στο Λονδίνο, μέλος της ερευνητικής ομάδας.

Παλαιότερες μελέτες έχουν δείξει ότι η τάση για αλκοολισμό ενδέχεται να έχει και γενετικό υπόβαθρο. Τα τελευταία χρόνια έχουν μάλιστα ανακαλυφθεί τουλάχιστον πέντε γονίδια που επηρεάζουν την κατανάλωση αιθανόλης στον άνθρωπο ή σε πειραματόζωα.

«Υπάρχουν βέβαια πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν το πόσο αλκοόλ πίνει κανείς, γνωρίζουμε όμως ότι τα γονίδια παίζουν σημαντικό ρόλο» επισημαίνει ο Δρ Έλιοτ.

Το γονίδιο AUTS2 είχε παλαιότερα συνδεθεί και με τον αυτισμό και τη διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας, ωστόσο ο φυσιολογικός του ρόλος παραμένει ακόμα άγνωστος.

ΗμελέτηδημοσιεύεταιστοProceedings of the National Academy of Sciences.

Ερωτηματολόγια και αναλύσεις

Σε πρώτη φάση, οι ερευνητές ζήτησαν από 26.000 εθελοντές να δώσουν δείγματα DNA και να απαντήσουν σε ερωτηματολόγια για το πόσο πίνουν. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων έδειξε ότι όσοι έπιναν λιγότερο ήταν πιο πιθανό να φέρουν τη σπάνια ποικιλία του AUTS2.

Τα πρώτα αυτά αποτελέσματα επιβεβαιώθηκαν στη συνέχεια με γενετικές αναλύσεις σε ακόμα 21.000 άτομα.

Στην επόμενη φάση, οι ερευνητές εξέτασαν δείγματα ανθρώπινων εγκεφάλων και διαπίστωσαν ότι η σπάνια ποικιλία του AUTS2 υπερεκφράζεται (υπερλειτουργεί) στον εγκέφαλο, χωρίς όμως να είναι γνωστό ποιες βιολογικές διαφορές προκαλεί αυτή η υπερέκφραση.

Τα πειράματα συνεχίστηκαν σε πειραματόζωα: οι ερευνητές εξέτασαν αρχικά ποντίκια τα οποία είχαν εκτραφεί και χωριστεί σε ομάδες ανάλογα με το πόσο αλκοόλ κατανάλωναν οικειοθελώς. Και σε αυτή την περίπτωση, εντοπίστηκαν διαφορές του AUTS2 στα ποντίκια που έπιναν λιγότερο.

Σε ένα άλλο πείραμα που πραγματοποιήθηκε σε μύγες Drosophila, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το μπλοκάρισμα του AUTS2 έκανε τα έντομα λιγότερο ευαίσθητα στο αλκοόλ.

Σύμφωνα με την ερευνητική ομάδα, οι διαπιστώσεις αυτές υποδεικνύουν ότι το AUTS2 σχετίζεται με την πρόσληψη αλκοόλ σε πολλά είδη ζώων.

Πηγή:Tanea.gr