Αφορμή για τη συζήτηση στα Πειθαρχικά της ΕΣΗΕΑ αλλά και στο ΕΣΡ, στον βαθμό που καταστρατηγείται ο Κώδικας Δεοντολογίας ή η νομοθεσία για την "τοποθέτηση προϊόντος", αντίστοιχα, στάθηκε το come back της Πόπης Τσαπανίδου με νέο διαφημιστικό για τα καλλυντικά ROC, τα οποία τη χρησιμοποιούν μάλλον ως ωραία γυναίκα παρά ως δημοσιογράφο. Αλλα πρόσφατα παραδείγματα ήταν η περίπτωση του Μάκη Τριανταφυλλόπουλου που κρίθηκε "ένοχος" για τη διαφήμιση νανογιλέκων, με αποτέλεσμα να του επιβληθεί τρίμηνη διαγραφή.

Ο Κώδικας Δεοντολογίας της ΕΣΗΕΑ αναφέρει (άρθρο 5) ότι "ο δημοσιογράφος δεν πρέπει να επιδιώκει και να αποδέχεται τη διαφημιστική χρήση του ονόματος, της φωνής και της εικόνας του, παρά μόνο για κοινωφελείς σκοπούς".

Ομως οι δημοσιογράφοι "διαφημιστές" δεν παρέχουν τις υπηρεσίες τους για το κοινό καλό αλλά για ίδιον όφελος. Η ίδια η Πόπη Τσαπανίδου μάλιστα είχε δώσει πέρυσι διαβεβαιώσεις στο Πειθαρχικό της ΕΣΗΕΑ πως δεν θα το ξανακάνει και είχε υποστηρίξει ότι "η πρόταση για τη διαφήμιση της Roc τής έγινε σε μια περίοδο δύσκολη οικονομικά. Δεν θα το επαναλάμβανα, εάν είχα επαγγελματική σταθερότητα", είχε υποσχεθεί τότε για να διαψεύσει τον εαυτό της έναν χρόνο μετά. Ανάλογη μεταχείριση έχει επιφυλάξει η ΕΣΗΕΑ στην Εύα Αντωνοπούλου εξαιτίας της συμμετοχής της σε διαφήμιση της οδοντόβουρτσας "Oral B" και στο σποτ του σαμπουάν "Head+Shoulders".

Βέβαια η περίπτωση αυτή δεν είναι η ίδια με τις θεμιτές αναφορές δημοσιογράφων σε χορηγούς στην αρχή και στο τέλος μιας εκπομπής, ούτε καν με τη νέα μόδα, την "τοποθέτηση προϊόντος" με τις αλλεπάλληλες αναφορές των παραγωγών ραδιοφωνικών εκπομπών. Φυσικά, σε αυτές τις περιπτώσεις τα χρήματα -κατά τεκμήριο- οδεύουν στο ταμείο του Μέσου. Επίσης υπάρχει και μια ακόμα κατηγορία: Οι δημοσιογράφοι που επιτρέπουν σε ΙΕΚ να επικαλούνται σε διαφημίσεις τους το όνομά τους προκειμένου να προσελκύσουν φοιτητές, μολονότι οι ίδιοι σε πολλές περιπτώσεις είναι... γκεστ σταρ στο διδακτικό προσωπικό. Οπως φαίνεται οι αμοιβές αξίζουν τον κόπο ακόμη και για 18μηνη διαγραφή από τα μητρώα της ΕΣΗΕΑ, από τα οποία "μπαινοβγαίνει" η Τατιάνα Στεφανίδου εξαιτίας της εμφάνισής της σε σειρά διαφημίσεων. Πέρασμα από το γυαλί ως πρωταγωνιστής σε σποτ έχει κάνει και ο σύζυγός της, Νίκος Ευαγγελάτος, ο οποίος πρωταγωνίστησε σε διαφήμιση της Altec αλλά και της βιταμίνης "Upsavit".

Ο κατάλογος των δημοσιογράφων που ενέδωσαν στη διαφήμιση προκειμένου να εισπράξουν από 20.000 - 200.000 ευρώ είναι μακρύς. O Γ. Παπαδάκης (Ariel), η Λ. Κανέλλη (κατεψυγμένα "Froza", Telestet), ο Στ. Κούλογλου (αυτοκίνητο Lexus), η Ρ. Θρασκιά (Nokia) και η Ν. Παλαϊτσάκη (κοσμήματα Τσαγκαράκης). Ωστόσο, υπάρχουν φορές που η ΕΣΗΕΑ επιδεικνύει υπερβάλλοντα ζήλο όπως στο παρελθόν όταν προέβη σε επίπληξη κατά του Στ. Θεοδωράκη για συνέντευξή του στο "Playboy", στην οποία φαίνεται το λογότυπο του "Johnnie Walker".