Η ίδια συνταγή της σίγουρης επιτυχίας
Είδος: Sports
Format: PS3 (Primary version tested), PC, Xbox 360, PS2, PSP, PS Vita, Wii, PS4, Xbox One
Εκδότης: Electronic Arts
Ανάπτυξη: EA Canada
Διάθεση: Seven Spots (2310-587221)
Παίκτες: 1-22
Απαιτήσεις: 1GB RAM, Επεξεργαστής Intel Celeron E1200 Dual-Core στα 1.6Ghz ή AMD Athlon 64 X2 Dual Core 3.600+
Επίσημο Site: easports.com/fifa/fifa14
Κυκλοφορία: 27/9/2013
Demo: Download
Δεύτερη ημέρα της στήλης "Στον Πάγκο" στον sportdog και μετά το Pro Evolution Soccer 2014 ήρθε η ώρα να περάσουμε στο "αντίπαλο δέος" που δεν είναι άλλο από το FIFA 14. Η σειρά FIFA έχει εδραιωθεί τα τελευταία χρόνια ως το μεγαλύτερο σε πωλήσεις ποδοσφαιράκι, αποφέροντας σημαντική κέρδη στην Electronic Arts. Οι αμερικανοί του χρωστούν πολλά. Άργησαν βέβαια να καταλάβουν την αξία του, όταν την προηγούμενη δεκαετία το παραμελούσαν. Αλλά μόλις η "μηχανή" της EA Canada πήρε μπρος και τα εκατομμύρια πωλήσεων χτύπησαν διψήφιο, τότε η EA άρχισε να παίρνει το θέμα πολύ στα σοβαρά.
Από το FIFA 11 και μετά που μπήκε και το νέο mode 11vs11 (για να κάνει λογοπαίγνιο με τον τίτλο του προφανώς), οι διαφορές κάθε χρόνο μετριούνται στα δάχτυλα. Στο FIFA 12 προστέθηκε το EA Sports Football Club και η Impact Engine που επηρέασε συγκρούσεις και τραυματισμούς και στο FIFA 13 το Pro Clubs Seasons. Φέτος τι έχει το μενού; Τίποτα για τους φτωχούς gamers. Για τους πιο εύπορους που θα αγοράσουν PS4 και Xbox One από την πρώτη μέρα, θα υπάρξει μια νέα μηχανή γραφικών, η Ignite Engine, με σπουδαίες αλλαγές σε γραφικά και gameplay, που θα σας κάνει να νομίζετε ότι βλέπετε έναν πραγματικό αγώνα.
Για να μιλάμε πρακτικά, είναι ιδιαίτερα δύσκολο για μια εταιρεία ανάπτυξης να βγάζει ένα video game κάθε χρόνο, πόσο μάλλον 10 διαφορετικές εκδόσεις στα format που βλέπετε παραπάνω συν τα κινητά τηλέφωνα. Επιπλέον, από τη στιγμή που η EA Canada έπρεπε να δημιουργήσει μια νέα μηχανή γραφικών, την Ignite Engine, η βάση δόθηκε στις next-gen κονσόλες κι έτσι έμεινε λίγος χρόνος ανάπτυξης για περαιτέρω νέα modes και χαρακτηριστικά του παιχνιδιού. Όχι ότι το έχει ανάγκη η EA, γιατί ο εξομοιωτής της έχει φτάσει ήδη σε υψηλό επίπεδο. Αυτό που θα διαβάσετε, λοιπόν, στις παρακάτω γραμμές είναι ο χρόνος ανάπτυξης που αφιέρωσαν οι developers της στον ...ελεύθερο χρόνο τους.
Τι νέο υπάρχει
Καταρχήν την Ignite Engine θα την δούμε για πρώτη φορά στο PS4 ή στο Xbox One, ανάλογα με το ποια κονσόλα θα έρθει πρώτη στα χέρια μας. Θα μπορούσαμε να την βλέπαμε στην έκδοση για PC, καθότι τα PC είναι ισχυρά, αλλά η EA άλλαξε τα σχέδιά της και δεν την συμπεριέλαβε, προφανώς για να γλιτώσει τα όποια φαινόμενα πειρατείας και γιατί δεν προλάβαινε ή δεν ήθελε βρε αδερφέ να αφιερώσει χρόνο στους PC gamers που στη συντριπτική τους πλειοψηφία συχνάζουν σε torrentάδικα. Όσοι είστε ψαγμένοι όμως ξέρετε πολύ καλά όμως ότι την έκδοση για υπολογιστές η EA την αγνοεί εδώ και χρόνια σε πολλούς τομείς (σ.σ. κάκιστα ports), οπότε ακόμα και πειρατικό πραγματικά αμφιβάλλω αν θα το κατέβαζε κάποιος.
Η πρώτη αλλαγή που παρατηρούμε με το που μπαίνουμε στο FIFA 14 είναι το user interface του που έχει αλλάξει εντελώς. Οι developers θα άκουσαν σίγουρα πολύ γκρίνια για τα χάλια των μενού, οπότε φέτος αποφάσισαν να πάνε στην απλή λογική του να δημιουργήσουν ένα οριζόντιο topmenu όπου όταν πατάτε το κουμπί εμφανίζονται οι επιλογές του που είναι 4-6 τεράστια buttons που καλύπτουν όλη την οθόνη. Οι δε περιγραφές των μενού είναι πολύ πιο σαφείς και κατανοητές από πέρυσι του στυλ "Settings", "Kick Off" και πάει λέγοντας. Προσωπικά θα ήμουν 100% ικανοποιημένος αν διατηρούνταν η οθόνη επιλογής επιπέδου δυσκολίας πριν την έναρξη (αλλάζει φυσικά από τα settings) και το button configuration με το σουτ στο τετράγωνο. Μα, σουτ στο "O"; Ποιος θέλει επιτέλους να χάσει τρία δέκατα του δευτερολέπτου όταν είναι μέσα στη μικρή περιοχή;
Τα νέα modes είναι το εξής ...ένα. Το Co-Op Seasons, με το οποίο παίρνετε έναν φίλο σας και παρέα ανεβαίνετε τα Divisions παίζοντας με τυχαίους αντιπάλους και προσπαθώντας να συγκεντρώσετε συγκεκριμένο αριθμό πόντων κάθε σεζόν. Ό,τι γίνεται και στο Single-Player Seasons ή το Pro Club Seasons. Παρεμπιπτόντως έχουμε ήδη δημιουργήσει ομάδα GameWorld οπότε φτιάξτε τον παίκτη σας, γράψτε GameWorld στην αναζήτηση και ελάτε να παίξουμε! Πιθανότερο σενάριο να τα λέμε κάθε Δευτέρα βράδυ για live matches.
Πανάθα και ΑΕΚ μέσα
Τα πρωταθλήματα στο FIFA 14 είναι 33 εις τον αριθμό, με πάνω από 600 ομάδες στο σύνολο και 16.000 πραγματικούς παίκτες. Από Λατινική Αμερική η EA εξασφάλισε φέτος τη Χιλή, την Κολομβία και την Αργεντινή, που μαζί με τα πλήρη δικαιώματα της Βραζιλίας, της δίνουν ένα σημαντικό όπλο, σε μια αγορά στην οποία τα τελευταία χρόνια έχει επεκταθεί αρκετά η Konami.
Στις ομάδες θα συναντήσετε ξανά την τετράδα Ολυμπιακός, ΠΑΟΚ, Παναθηναϊκός και ΑΕΚ. Δυστυχώς για άλλη μια φορά δεν υπάρχει ελληνικό πρωτάθλημα και δεδομένου του ότι δεν υπάρχει εδώ και ενάμιση χρόνο EA Hellas, πιστεύω ότι έχουμε αρχίσει να νιώθουμε λες και δεν υπάρχουμε στα αθλητικά games. Κάποιος πρέπει να πει στην EA ότι είμαστε στο Νο.13 της παγκόσμιας κατάταξης κι ότι έχουμε πάρει ένα Euro, αν και προφανώς οι Αμερικανοί κοιτούν περισσότερο τα νούμερα πωλήσεων παρά οτιδήποτε άλλο.
Gameplay
Οι αλλαγές που έχουν γίνει φέτος στο gameplay είναι λίγες, αλλά πάντοτε προς το καλύτερο. Καταρχήν η αμυντική λειτουργία εκτελείται πιο ευχάριστα και εύκολα. Όταν πιέζετε με το Χ και το τρέξιμο ο παίκτης σας δεν κρατάει παθητική στάση όπως πέρυσι, αλλά θα κλέψει την μπάλα με την πρώτη ευκαιρία. Αν τολμήσετε και κλέψετε με το τετράγωνο, η engine θα σας επιβραβεύσει και θα συγχωρήσει το οποιοδήποτε λάθος timing κάτι που δεν έκανε μέχρι τώρα. Με το τάκλιν κόβετε επίσης και πάσες πιο εύκολα καθώς ο παίκτης συγχρονίζει αυτόματα την ταχύτητά του τάκλιν με αυτή της μπάλας.
Τα μόνα λάθη που παρατήρησα στην A.I. έχουν να κάνουν με τις αργές αντιδράσεις των παικτών όταν λαμβάνουν την πάσα. Ορισμένες φορές η μπάλα χτυπάει στη φτέρνα ή το καλάμι τους όταν έχουν γυρισμένη την πλάτη, τη στιγμή που θα έπρεπε να είναι πιο προσεκτικοί. Ακόμη, οι διαιτητές είδα ότι δεν αφήνουν φέτος πλεονέκτημα σε φάουλ, οφ-σάιντ κτλ. Βγάζουν μάλιστα κόκκινες κάρτες σε πισώπλατα τάκλιν όταν ο αντίπαλος δεν έχει την μπάλα, άρα θέλουν μεγαλύτερη προσοχή! Θα ήθελα τη γνώμη σας πάνω σε αυτό.
Στις ντρίπλες παρατηρούμε ανταπόκριση των παικτών ανάλογα με το πώς κινείτε τον αναλογικό μοχλό. Με L2 και δεξί analog stick προς τα κάτω σηκώνετε την μπάλα στον αέρα. Με L2 και δεξί stick αριστερά ή δεξιά κάνετε αντίστοιχο πάτημα της μπάλας και με περιστροφή δεξιού analog ο ποδοσφαιριστής σας πραγματοποιεί περιστροφή 360 μοιρών γύρω από την μπάλα με πάτημα. Οι ντρίπλες γενικά εκτελούνται πολύ πιο εύκολα και σας προτείνω να τις δοκιμάσετε όταν οι περιστάσεις το απαιτούν.
Με μία φράση η κίνηση παικτών στο FIFA 14 είναι "πιο γρήγορη απ' ότι πρέπει". Εδώ θα υπάρξει σίγουρα διαφωνία ανάμεσα σε Pro fans και FIFA fans ως προς την ταχύτητα. Στο Pro Evolution Soccer ακολουθείται ένα μοντέλο που η Konami πιστεύει ότι είναι πιο πιστό στην πραγματικότητα.
Στο δε FIFA προέχει η ταχύτητα και η ευχαρίστηση. Το τι βολεύει περισσότερο θα το κρίνετε εσείς, γεγονός όμως είναι ότι όταν ο Cristiano Ronaldo ή ο Gareth Bale τρέχουν σαν ...υπεράνθρωποι, ο όρος "Simulation" τίθεται υπό αμφισβήτηση. Απ' την άλλη, στο θέμα αντανακλαστικών παικτών και διεκδικήσεων της μπάλας, το FIFA είναι απόλυτα δίκαιο και δεν θα νιώσετε σχεδόν ποτέ ότι η engine "σας κλέβει".
Το FIFA 14 παραμένει το πιο πωρωτικό ποδοσφαιράκι. Είναι όμως προφανές ότι η EA έριξε το βάρος περισσότερο στις next-gen κονσόλες, ετοιμάζοντας το καλό φιλέτο για την συνέχεια και χωρίς να εξελίξει όσο θα έπρεπε την έκδοση στα υπόλοιπα format.
Καριέρα
Δύο επίσης πολύ σημαντικά modes του FIFA είναι το Manager mode και το Player mode, όπου έχετε καριέρα προπονητή και παίκτη αντίστοιχα. Στις μεταγραφές παικτών έχει αφαιρεθεί η δυνατότητα να βλέπετε τα στατιστικά τους, εκτός κι αν είναι διαθέσιμοι προς πώληση ή είναι δανεικοί, οπότε εκεί σας δίνεται μια μικρή ιδέα. Οι απαιτήσεις παικτών και οι διαπραγματεύσεις είναι πολύ πιο λογικές για φέτος.
Αν θέλετε να αγοράσετε κάποιον παίκτη και επιθυμείτε να δείτε τα stats του τότε θα πρέπει πρώτα να στείλετε Scout να τον παρακολουθήσει. Το Scouting έχει εξελιχθεί ώστε να ορίζετε ρόλους στους scouts και να παρακολουθούν παίκτες σε συγκεκριμένες περιοχές του κόσμου που θα ορίσετε, καθώς επίσης και στη θέση, την ηλικία και τα στατιστικά παικτών που θέλετε. Η αναζήτηση παικτών έχει φυσικά ακόμα και πεδίο το όνομα, κάτι που απορώ γιατί απουσίαζε σε προηγούμενες χρονιές.
Online
Στα online modes, υπάρχουν φιλικοί αγώνες, τα γνωστά Seasons modes που προαναφέραμε και το Ultimate Team που λόγω της αλλαγής περιβάλλοντος έχει την τιμητική του. Η νέα προσθήκη φέτος είναι τα περισσότερα boosters παικτών. Το μενού My Club όπου κατευθύνονται οι παίκτες που μόλις αγοράσατε βρίσκεται επιτέλους σε περίοπτη θέση πάνω δεξιά. Μέχρι το FIFA 13 θα θυμάστε ότι αγοράζαμε παίκτες κι αν δεν τους στέλναμε στο Active Squad τότε τους χάναμε. Εξέλιξη. Πρόοδος. Επιτέλους οι beta testers της EA άρχισαν να παίζουν Ultimate Team. Αυτό έχει και το αρνητικό του. Ότι κατάλαβαν πως πουλάμε τους αρχικούς παίκτες που μας χαρίζουν για να αποκτήσουμε Gold με 150 coins κι έτσι αποφάσισαν να τους κάνουν untradable. Όσο για την σύνδεση με άλλους παίκτες, αυτή γίνεται άμεσα, ακόμα και στα Bronze και Silver cups, χωρίς κάποιο disconnection. Υπάρχει δυστυχώς μικρό lag, που μεγαλώνει πολύ ανά διαστήματα αν ο ένας απ' τους δύο παίκτες δεν έχει καλή σύνδεση.
Η αλληλεπίδραση φίλων περνάει σε ένα άλλο επίπεδο και η EA Sports δείχνει διάθεση στο να σας βάλει να παίξετε παρέα με φίλους ακόμη περισσότερο. Τα Leaderboards φίλων βρίσκονται σε περίοπτη θέση, καθώς για άλλη μια σεζόν διατηρείτε όλοι το level χρήστη στο EA Sports Football Club και εδώ παρακολουθείτε τι κάνουν οι φίλοι σας. Προσθέστε σε αυτά το μενού όπου παίζετε επιτόπου online με φίλο και το Pro Clubs Seasons κι έχετε ένα απόλυτο πακέτο διασκέδασης. Με τόσα modes είναι επόμενο το FIFA 14 να κρατάει ένα άριστο replayability για τα 40-60 ευρώ που θα δαπανήσετε, ανάλογα με την έκδοση που θα προτιμήσετε.
Στις κονσόλες Xbox 360 και Xbox One υπάρχει και μια αποκλειστικότητα. Η Microsoft ως "φιλικά προσκείμενη στην EA" (προέρχονται από την Αμερική και οι δύο άλλωστε) εξασφάλισε σε αποκλειστικότητα στο Ultimate Team μεγάλους αστέρες του παρελθόντος που έχουν αποσυρθεί απ' την ενεργό δράση. Μπορεί το χαρακτηριστικό αυτό να μην είναι ρεαλιστικό, όμως έχει τον χαβαλέ του.
Όλα για τις next-gen κονσόλες
Όσοι δεν σκοπεύετε να αποκτήσετε PS4 και Xbox One για να χαρείτε την Ignite Engine, θα πρέπει να βολευτείτε με την Impact engine που σε PC, PS3 και Xbox 360 είναι σχεδόν ίδια με πέρυσι. Ο φωτισμός των παικτών, ειδικά στη σκίαση, είναι κάτω του μετρίου. Τα animations πάντως διατηρούν την πολύ καλή ποιότητά τους και στο σχεδιασμό προσώπων των παικτών υπάρχουν πολύ μικρές βελτιώσεις στο bump mapping που έχουν να κάνουν καθαρά και μόνο με την ατομική ικανότητα σχεδιασμού των γραφιστών και όχι με αναβάθμιση της engine.
Στην περιγραφή αγώνα συναντάμε την ίδια υψηλού επιπέδου ποιότητα, ενώ στις αντιδράσεις των οπαδών δεν υπάρχει κάποια ιδιαίτερη εξέλιξη. Στα μουσικά κομμάτια που συνοδεύουν το browsing σας στα μενού έχουμε 37 επιλογές, κυρίως από Αμερική και Αγγλία, με μερικές "μεταγραφές" από Λατινική Αμερική και Αυστραλία. Μην περιμένετε ωστόσο να ακούσετε κάποιο μεγάλο όνομα, πέρα από τους Rock Mafia, των οποίων το "I Am" δεν έχει καμία σχέση με το πωρωτικό "Fly or Die" του FIFA 13.
Μονόδρομος
Για κάθε fan της στρογγυλής θεάς, το FIFA 14 αποτελεί μια πρώτης τάξεως επιλογή. Η τεράστια γκάμα πρωταθλημάτων του, τα επίσης ατελείωτα modes του και η διορθώσεις σε πολλά θέματα των Ultimate Team και Career Mode κάνουν την ενασχόλησή σας πολύ πιο ευχάριστη. Από την άλλη, δεν υπάρχουν οι μεγάλες βελτιώσεις στα γραφικά. Θα τις χαρείτε όσοι αποκτήσετε PlayStation 4 και Xbox One. Οι υπόλοιποι θα διαπιστώσετε ότι ναι μεν έχουμε να κάνουμε με μια παιχνιδάρα τεράστιας αντοχής, αλλά πέρα από ένα νέο mode, δυο αδιάφορα πρωταθλήματα και ρετουσάρισμα στα μενού, το 60άρι φέτος θα φύγει "άδικα".
Θετικά:
- Πλήρης ανανέωση του user interface με πιο κατανοητά μενού
- Εθιστικό gameplay
- Εύστοχη περιγραφή αγώνα
- Το νέο Co-Op Seasons Mode
- Τεράστια αντοχή, μιλάμε για μήνες καψίματος
- Έχει Παναθηναϊκό και ΑΕΚ
Αρνητικά:
- Ελάχιστες αλλαγές σε σχέση με πέρυσι
- Οι διαιτητές δεν αφήνουν πλεονέκτημα
- Ως συνήθως, δεν έχει ελληνικό πρωτάθλημα
Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 8.5
Gameplay: 8.5
Αντοχή: 10
Γενικά: 8.6
Με πολύ σημαντικές διορθώσεις και προσεγμένα modes, αλλά με ελάχιστες ουσιαστικές διαφορές.
Μάνος Γρυπάρης;
Στον Πάγκο : Καθίστε στον Πάγκο
[Με e-mail στο [email protected]]
Στείλτε θέματα προς συζήτηση, screenshots ή απορίες στο παραπάνω e-mail.