Tο χαρτί πέθανε, οι εφημερίδες σβήνουν, δεν έχουν αντικείμενο και λόγο ύπαρξης, είναι μερικές από τις φράσεις που συνοδεύουν την τελευταία πενταετία τη λέξη εφημερίδα παγκοσμίως. Αυτή είναι η μία όψη του νομίσματος. Η άλλη είναι τελείως διαφορετική και εκφράστηκε από έναν από τους πλέον επιτυχημένους επιχειρηματίες των σύγχρονων media και όχι μόνο, τον Τζεφ Μπέζος, ιδιοκτήτη της εταιρείας Amazon, ο οποίοςέδωσε 250 εκατ. ευρώ μετρητά για να αγοράσει το... χαρτί που πεθαίνει.

Οχι, δεν πέταξε τα λεφτά του, ούτε τρελάθηκε. Απλώς επένδυσε στην ιστορικότερη εφημερίδα παγκοσμίως υποστηρίζοντας ότι «υπάρχει δρόμος ανάπτυξης, αρκεί να εξελίξουμε τις εφημερίδες». Μάλιστα δεσμεύτηκε ότι δεν θα υπάρξουν απολύσεις και προτίθεται να διατηρήσει τα ηγετικά στελέχη της «Washington Post», τα οποία θα ενισχύσει με νέες προσθήκες.

Η επιχειρηματική κίνηση του Μπέζος προκάλεσε παγκόσμιο ενδιαφέρον και σχολιάστηκε ακόμη και από πολιτικούς κύκλους στην Αμερική, πέρα από τα media όλου του κόσμου και όλοι προσπαθούν να ανακαλύψουν τι έχει στο μυαλό του ο πανέξυπνος και ικανότατος επιχειρηματίας και ποιος είναι ο τρόπος με τον οποίο θα βγάλει χρήματα και από το χαρτί και κυρίως πώς θα κάνει απόσβεση της πολύ μεγάλης επένδυσης που έκανε...
Φυσικά ο Μπέζος δεν έδωσε απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα, ούτε αποκάλυψε τον τρόπο με τον οποίο σκοπεύει να βοηθήσει την εφημερίδα να ανακάμψει και να του φέρει χρήματα, αλλά ήδη τα σενάρια και οι πληροφορίες δίνουν και παίρνουν σε παγκόσμιο επίπεδο. Εχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον σίγουρα να παρακολουθήσουμε όλοι, αυτή την προσπάθεια, αφού είναι πιθανόν ο δαιμόνιος επιχειρηματίας, ο οποίος ποτέ δεν κάνει μία τόσο μεγάλη επένδυση τυχαία, να έχει αποφασίσει για το αύριο των εφημερίδων παγκοσμίως. Να έχει βρει δηλαδή το «φάρμακο» για την «ασθένεια» των εφημερίδων.

Πάντως, κάποιοι από τους συνεργάτες του, που κρατούν την ανωνυμία τους, μιλάνε για εφημερίδα που δεν θα ανταγωνίζεται τον ηλεκτρονικό τύπο και θα οδηγήσει τον γραπτό Τύπο σε άλλους δρόμους. Ο ίδιος ο Μπέζος αρκέστηκε σε μία μάλλον ενδεικτική δήλωση: «Το Διαδίκτυο μετασχηματίζει σχεδόν κάθε στοιχείο του ειδησεογραφικού κλάδου, συντομεύοντας τον κύκλο μίας είδησης, αποσαθρώνοντας τις αξιόπιστες πηγές μακροπρόθεσμων εσόδων και επιτρέποντας νέες μορφές ανταγωνισμού, πολλές εκ των οποίων δεν έχουν να αντιμετωπίσουν το κόστος της συλλογής ειδήσεων. Δεν υπάρχει χάρτης, και η χαρτογράφηση της διαδρομής θα είναι δύσκολη. Πρέπει να ανακαλύψουμε πράγματα, που σημαίνει ότι πρέπει να πειραματιστούμε».

Μια δήλωση που εκτός όλων των άλλων, επιβεβαιώνει ότι ακόμη και σήμερα παγκοσμίως η εφημερίδα παραμένει η έγκυρη μορφή ενημέρωσης και αυτό εξακολουθεί να είναι το συγκριτικό πλεονέκτημά της...

ΠΗΓΗ: SportDay