Την ώρα που ο κρητικός τουρισμός ετοιμάζεται να υποδεχτεί στη full season εκατομμύρια επισκέπτες, η κατάσταση είναι δραματική στα ξενοδοχεία λόγω των μεγάλων ελλείψεων σε προσωπικό, οι οποίες υπολογίζονται σε 7 χιλιάδες σε επίπεδο Κρήτης, με τα στοιχεία να σοκάρουν και σε πανελλαδικό επίπεδο, καθώς οι κενές θέσεις αγγίζουν τις 80.000! 

Μάλιστα, εργαζόμενοι κρατούν δύο ή και τρία πόστα ταυτόχρονα, λυγίζοντας σωματικά και ψυχολογικά! Και όλα αυτά συμβαίνουν στην έναρξη της τουριστικής σεζόν, με την κατάσταση να προμηνύεται... εκρηκτική τους μήνες αιχμής! 

Μπροστά στο αδιέξοδο αρκετές επιχειρήσεις στρέφονται σε προσλήψεις εργαζομένων από τρίτες χώρες, οι οποίοι όμως δεν έχουν εκπαιδευτεί και εξοικειωθεί με την ελληνική τουριστική πραγματικότητα. 

Εργασιακές συνθήκες και μισθολογικά απομακρύνουν τους εργαζόμενους 

Να υπάρξουν παρεμβάσεις σε θεσμικό και οικονομικό επίπεδο για να στηριχθεί η βαριά βιομηχανία της χώρας μας τονίζουν συνδικαλιστές, οι οποίοι μας περιέγραψαν την ανησυχητική κατάσταση που επικρατεί στον ξενοδοχειακό και τουριστικό τομέα, αλλά και το γεγονός ότι αρκετές οικογένειες δεν μπορούν να ζήσουν με ένα τρίμηνο επίδομα ανεργίας, με συνέπεια να εγκαταλείπουν τα τελευταία χρόνια τον τουρισμό ή να μεταναστεύουν στο εξωτερικό, αναζητώντας καλύτερες συνθήκες και μισθούς. 

«Πραγματικά, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΣΕΤΕ και της ΠΟΞ, που είναι οι κύριοι εργοδοτικοί φορείς, η έλλειψη εργατικού δυναμικού στη χώρα μας φτάνει περίπου τις 80.000 θέσεις. Εδώ στην Κρήτη υπολογίζεται γύρω στις 7.000. Γνωρίζουμε ότι η κύρια αιτία που φεύγουν οι εργαζόμενοι είναι η εποχική απασχόληση, η οποία είναι μία επισφαλής μορφή εργασίας. Ο εργαζόμενος δεν έχει συνέχεια στην απασχόληση. Δουλεύει πέντε μήνες και μετά λαμβάνει επίδομα ανεργίας για τρεις. Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι είναι δύσκολο να συντηρήσει την οικογένειά του. Πολλοί εργαζόμενοι φεύγουν από τον χώρο του τουρισμού και στρέφονται σε άλλους επαγγελματικούς κλάδους ή, ακόμα χειρότερα, μεταναστεύουν στο εξωτερικό, όπου βρίσκουν καλύτερες συνθήκες και καλύτερους μισθούς. 

Το πρόβλημα, σίγουρα, το έχουν οι εργοδότες, οι οποίοι δεν επένδυσαν στους εργαζομένους τους τα προηγούμενα χρόνια. Εκεί καταγράφονται και οι περισσότερες ελλείψεις - σε αυτά τα ξενοδοχεία. Αντιθέτως, τα ξενοδοχεία που επένδυσαν και σεβάστηκαν τους εργαζόμενους, σήμερα δεν έχουν τόσες ελλείψεις. Όλοι - κυβέρνηση, εργοδότες - πρέπει να καταλάβουν ότι πρέπει να επενδύσουν στο ανθρώπινο δυναμικό, αν θέλουμε πραγματικά τα επόμενα χρόνια να υπάρχουν εργαζόμενοι στον χώρο», δήλωσε, μεταξύ άλλων, στη “Νέα Κρήτη” και το neakriti.gr ο πρόεδρος του Σωματείου Ξενοδοχοϋπαλλήλων Ηρακλείου κ. Νίκος Κοκολάκης.

Πού παρουσιάζονται οι μεγαλύτερες ελλείψεις 

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι μεγαλύτερες ελλείψεις παρουσιάζονται στις κουζίνες, στις καμαριέρες και στο service. 

«Βλέπουμε καθημερινά φαινόμενα, παρότι αυτήν την περίοδο οι πληρότητες είναι χαμηλές. Όμως, το επόμενο χρονικό διάστημα το πρόβλημα θα ενταθεί. Βλέπουμε εργαζόμενους να καλύπτουν δύο και τρεις θέσεις, χωρίς να μπορούν να ανταποκριθούν στην εντατικοποίηση της εργασίας», πρόσθεσε ο ίδιος.

Παράλληλα, ο κ. Κοκολάκης έκανε ιδιαίτερη αναφορά για τους εργαζόμενους από τρίτες χώρες, οι οποίοι δεν έχουν ούτε την κατάλληλη κουλτούρα, ούτε έχουν εκπαιδευτεί, καλώντας την κυβέρνηση και τους ξενοδόχους να επενδύσουν στον άνθρωπο και στο εργατικό δυναμικό. 

«Αυτή τη στιγμή υπάρχουν πάρα πολλά ξενοδοχεία που συνεργάζονται με αλλοδαπούς εργαζόμενους από τρίτες χώρες, διότι πραγματικά δε βρίσκονται Έλληνες. Οι αιτίες είναι πολλές. Εκεί πρέπει να εστιάσουν όλοι, αν θέλουμε ένα ποιοτικό ελληνικό τουριστικό προϊόν. Οι υποδομές παίζουν σημαντικό ρόλο, αλλά χωρίς ανθρώπους δε γίνεται τίποτα. 

Σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, η φετινή χρονιά θα είναι χειρότερη όσον αφορά στην έλλειψη προσωπικού και, φυσικά, τις συνθήκες εργασίας. Όταν υπάρχει τόσο μεγάλη έλλειψη προσωπικού, οι συνθήκες χειροτερεύουν. Οι εργαζόμενοι δουλεύουν υπερωριακά και υπό συνεχή πίεση, καλύπτοντας δύο και τρεις θέσεις. Ο καθένας τραβάει το δικό του “λούκι”, τον δικό του “Γολγοθά”, για να βγει η σεζόν

Η βασική αιτία που αποφεύγουν οι εργαζόμενοι τον χώρο είναι το επίδομα ανεργίας. Πριν από λίγες ημέρες είχαμε μία συνάντηση στο υπουργείο Εργασίας με την κ. Κεραμέως και την υπουργό Τουρισμού κ. Όλγα Κεφαλογιάννη. Εκεί, για άλλη μια φορά, παρουσιάσαμε τα προβλήματα. Λένε ότι τα βλέπουν θετικά, αλλά δυστυχώς, όπως και όλα τα προηγούμενα χρόνια, μας χτυπάνε την πλάτη και στο τέλος δε γίνεται τίποτα», κατέληξε ο κ. Κοκολάκης. 

Για «μικρό πόλεμο» μέσα στις κουζίνες κάνει λόγο ο πρόεδρος του Σωματείου Μαγείρων και Ζαχαροπλαστών κ. Νεκτάριος Μωυσάκης, ο οποίος παράλληλα αναφέρθηκε στην εντατικοποίηση της εργασίας, στην έλλειψη ελέγχων στις συμβάσεις, καθώς και στη μη εφαρμογή της κάρτας εργασίας. 

Χρόνο με τον χρόνο η κατάσταση επιδεινώνεται 

«Από τα στοιχεία που έχουμε, φαίνεται ότι θα ξεπεράσουμε τους 7.000 σε ελλείψεις εργαζομένων στον χώρο του τουρισμού και του επισιτισμού, σε παγκρήτιο επίπεδο. Πανελλαδικά, οι ελλείψεις θα ξεπεράσουν τις 80.000. Τα στοιχεία δείχνουν ότι τα πράγματα δεν είναι καλά. Τα μηνύματα που λαμβάνουμε από τους εργαζόμενους είναι αρνητικά - βρίσκονται σε δύσκολη κατάσταση. Κάθε εργαζόμενος καλείται να καλύψει δύο ή και τρεις κενές θέσεις. Υπάρχει υπερβολική εργασία, κόπωση, ψυχολογική πίεση και, για άλλη μία φορά, δε βλέπουμε την κυβέρνηση να παίρνει τα απαραίτητα μέτρα που έπρεπε να έχουν ληφθεί... χθες, για να αποδώσουν σε βάθος χρόνου. 

Σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, η φετινή χρονιά θα είναι χειρότερη όσον αφορά στην έλλειψη προσωπικού και, φυσικά, τις συνθήκες εργασίας. Όταν υπάρχει τόσο μεγάλη έλλειψη προσωπικού, οι συνθήκες χειροτερεύουν. Οι εργαζόμενοι δουλεύουν υπερωριακά και υπό συνεχή πίεση, καλύπτοντας δύο και τρεις θέσεις. Ο καθένας τραβάει το δικό του “λούκι”, τον δικό του “Γολγοθά”, για να βγει η σεζόν. Εμείς δε θα σταματήσουμε να μιλάμε για τα προβλήματα, γιατί θέλουμε να βοηθήσουμε τον τουρισμό, που είναι η “ναυαρχίδα” της ελληνικής οικονομίας», δήλωσε, μεταξύ άλλων, στη “Νέα Κρήτη” και το neakriti.gr ο πρόεδρος του Σωματείου Μαγείρων και Ζαχαροπλαστών κ. Νεκτάριος Μωυσάκης. 

Σύμφωνα με τον ίδιο, «όταν δεν επεκτείνεται το ταμείο ανεργίας, δεν επανέρχεται το εφάπαξ για τους ξενοδοχοϋπαλλήλους, δεν εφαρμόζεται η κάρτα εργασίας που είχε θεσπιστεί και δε γίνονται οι απαραίτητοι έλεγχοι για την τήρηση των συμβάσεων εργασίας, τότε δυστυχώς έχουμε αυτά τα αποτελέσματα». 

Μέσα στην κουζίνα επικρατεί ένας μικρός "πόλεμος" 

«Για παράδειγμα, στο service: Όταν ένα κατάστημα χρειάζεται 10 άτομα και υπάρχουν μόνο 6 ή 7, αυτές τις θέσεις πρέπει να καλυφθούν. Έχουν φέρει εργαζόμενους από τρίτες χώρες, αλλά δεν μπορούν να καλύψουν αυτές τις θέσεις. Μιλάμε για τουρισμό που απαιτεί εξειδίκευση και τουριστική κουλτούρα. Δεν μπορούμε να τους πιάσουμε από το χέρι και να τους βάλουμε κατευθείαν να δουλέψουν. Χρειάζεται εκπαίδευση, η οποία δεν μπορεί να γίνει μέσα στη σεζόν. Πρέπει να έχει προηγηθεί. 

Μέσα στην κουζίνα γίνεται ένας μικρός “πόλεμος”. Εργαζόμενοι αναγκάζονται να καλύψουν πολλαπλά πόστα, με την ψυχολογική πίεση και εξουθένωση να αποτελούν τη δυσάρεστη πραγματικότητα. Πολλά ξενοδοχεία στρέφονται ήδη στην πρόσληψη εργαζομένων από τρίτες χώρες, όπως οι Φιλιππίνες, η Νιγηρία και η Παλαιστίνη», είπε ο πρόεδρος του Σωματείου Μαγείρων και Ζαχαροπλαστών κ. Νεκτάριος Μωυσάκης. 

Όμως, όπως τονίζουν οι συνδικαλιστές, η έλλειψη τουριστικής κουλτούρας και η ανυπαρξία εκπαίδευσης αποτελούν ένα ακόμη εμπόδιο για την άμεση ένταξή τους στην παραγωγική διαδικασία. Χωρίς ανθρώπους δεν υπάρχει τουρισμός, το μήνυμα που στέλνουν προς την κυβέρνηση. 

Κενά σε όλες τις ειδικότητες 

«Υπάρχουν ελλείψεις σε όλες τις ειδικότητες: σερβιτόρους, μάγειρες, ρεσεψιονίστ. Σε ό,τι αφορά το εργατικό δυναμικό, υπάρχει πραγματικά ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα. Υπολογίζουμε ότι περίπου 5.000 θέσεις πρέπει να καλυφθούν και θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρεθούν άτομα, γιατί απλά δεν υπάρχουν. 

Το πρόβλημα κάθε χρόνο θα γίνεται και μεγαλύτερο, με αποκορύφωμα το 2028, όταν θα ανοίξει το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, το οποίο θα απασχολεί 7.000 άτομα. Όπως καταλαβαίνετε, θα υπάρξει τεράστιο κενό. 

Κάθε χρόνο ανοίγουν νέα ξενοδοχεία, εστιατόρια και μπαρ. Τα υφιστάμενα ξενοδοχεία κάνουν επεκτάσεις. Όλα αυτά απαιτούν περισσότερο προσωπικό. Είναι δύσκολο να καλυφθούν οι ανάγκες», δήλωσε στη “Νέα Κρήτη” και το neakriti.gr ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων κ. Γιώργος Πελεκανάκης, ο οποίος κατέληξε λέγοντας τα παρακάτω: 

«Βλέπουμε κάποιους αλλοδαπούς εργαζόμενους, κυρίως από τις Φιλιππίνες, αλλά και από την Παλαιστίνη, τη Νιγηρία, την Αφρική. Κυρίως στις καμαριέρες, την κουζίνα και τη λάντζα, όχι στις πρώτες γραμμές της παραγωγής, αλλά σε βοηθητικές θέσεις μέσα στα ξενοδοχεία».