Εντυπωσιακή χρονιά βιώνει ο κλάδος της ελληνικής ιχθυοκαλλιέργειας, καταγράφοντας τις καλύτερες τιμές των τελευταίων δύο δεκαετιών και επιτυγχάνοντας θεαματικές επιδόσεις στις διεθνείς αγορές. Οι εξαγωγές προς το Ισραήλ απογειώθηκαν, την ώρα που η Τουρκία –ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής της Ελλάδας– βλέπει την παραγωγή της να μειώνεται.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΛΟΠΥ, Απόστολο Τουραλιά, και τη Lara Barazi-Γερουλάνου, μέλος Δ.Σ. της ΕΛΟΠΥ και πρόεδρο της FEAP, οι τιμές παραγωγού έφτασαν σε ιστορικά υψηλά: 6,2–6,5 ευρώ για την τσιπούρα και 6,8–7 ευρώ για το λαβράκι. Σε σχέση με πέρυσι, η αύξηση κατά 1–1,5 ευρώ εκτοξεύει την αξία των πωλήσεων, με άνοδο 30%. «Αν φέτος δεν εμφανίσουμε υψηλά κέρδη, δεν θα το καταφέρουμε ποτέ», σχολίασε χαρακτηριστικά ο κ. Τουραλιάς.

Η μεγάλη «ψαριά» στο Ισραήλ

Με το 85% των πωλήσεων να κατευθύνεται στο εξωτερικό, ο εξαγωγικός χαρακτήρας της ελληνικής ιχθυοκαλλιέργειας παραμένει ισχυρός. Το μεγάλο «μπαμ» έγινε στην ισραηλινή αγορά, όπου οι ελληνικές εξαγωγές κατέγραψαν αύξηση έως και 300%. Το κλείσιμο του διαύλου μέσω Τουρκίας και η αδυναμία της Κύπρου να καλύψει τη ζήτηση, άνοιξαν τον δρόμο για τα ελληνικά προϊόντα.

«Βλέπουμε λιγότερο ψάρι από την Τουρκία στην αγορά. Οι λόγοι δεν είναι ξεκάθαροι, αλλά το αποτέλεσμα είναι εμφανές», σημείωσε η κ. Barazi, τονίζοντας ωστόσο ότι η Τουρκία εξακολουθεί να αποτελεί τον μεγαλύτερο αντίπαλο για την Ελλάδα.

Σταθερή παραγωγή, ισχυρό αποτύπωμα

Ο όγκος πωλήσεων μέχρι τον Ιούλιο σημείωσε άνοδο 7%, με την ετήσια παραγωγή να αναμένεται στους 120.000 τόνους. «Είναι μια σταθερή χρονιά, ίσως και λίγο καλύτερη από τις προηγούμενες», υπογράμμισε η κ. Barazi.

Στις ΗΠΑ, στρατηγική αγορά για τον κλάδο, οι αρχικοί δασμοί προκάλεσαν αναστάτωση, όμως πλέον η κατάσταση εξομαλύνεται. Με τις ΗΠΑ να αντιπροσωπεύουν περίπου το 5% των πωλήσεων, η συνολική δυναμική του κλάδου δεν επηρεάζεται.

Οι αριθμοί της επιτυχίας

Τα 21 μέλη της ΕΛΟΠΥ πραγματοποιούν εξαγωγές που ξεπερνούν τα 650 εκατ. ευρώ ετησίως, με κύριες αγορές την Ιταλία, την Ισπανία, τη Γαλλία και την Κεντρική Ευρώπη.

Με τις ελληνικές τσιπούρες και τα λαβράκια να κερδίζουν έδαφος διεθνώς και την Τουρκία να εμφανίζεται πιο «ρηχή» σε παραγωγή, η φετινή χρονιά μοιάζει να επισφραγίζει ότι η ελληνική ιχθυοκαλλιέργεια έχει πετύχει τη δική της ιστορική νίκη στο Αιγαίο… και πέρα από αυτό.