UEFA: Μετά από αρκετούς μήνες συζητήσεων, η UEFA θα παρουσιάσει την αναθεώρηση του οικονομικού της Fair Play (FPF), ένα σύστημα που τέθηκε σε εφαρμογή το 2010 για να περιορίσει το χρέος των ευρωπαϊκών συλλόγων, οι οποίοι μονίμως μπαίνουν στον... πειρασμό να ξεπεράσουν τα οικονομικά όριά τους, προκειμένου να διεκδικήσουν τρόπαια.
Σε δώδεκα χρόνια, αυτός ο περιορισμός του ελλείμματος των συλλόγων βοήθησε να «καθαριστούν» οι προϋπολογισμοί, αλλά αποκάλυψε και τα όριά του, με την αυστηρότητά του να επιδεινώνει τη μοίρα των αποδυναμωμένων ομάδων.
Η πανδημία κόστισε στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο περίπου 7 δισεκατομμύρια ευρώ σε δύο σεζόν και ενώ αντιμετωπίζεται εύκολα από συλλόγους που έχουν απεριόριστα κεφάλαια, όπως η Μάντσεστερ Σίτι και η Παρί Σεν Ζερμέν, δεν συμβαίνει το ίδιο με τους υπόλοιπους.
Για να μην επισπεύσει ένα «κύμα» χρεοκοπιών, η UEFA χαλάρωσε την αξιολόγηση των ελλειμμάτων από την άνοιξη του 2020 και στη συνέχεια ανακοίνωσε μια σημαντική αναθεώρηση των οικονομικών κανόνων που επιβλήθηκαν στους συλλόγους.
Η βασική αλλαγή είναι φιλοσοφική, αφού δεν είναι πλέον ζήτημα απαίτησης ισορροπίας των προϋπολογισμών, αλλά περιορισμού των δαπανών που διατίθενται σε μισθούς, μεταγραφές και προμήθειες μάνατζερ, που εδώ και καιρό έχουν αναγνωριστεί ως το κύριο οικονομικό πρόβλημα στο ποδόσφαιρο.
«Είναι ένα μήνυμα προς τους επενδυτές: Μπορείτε να εισφέρετε νέα χρήματα, αλλά δεν πρέπει να δαπανάτε τα πάντα στις μεταγραφές και στους μισθούς» συνοψίζει, μιλώντας στο γαλλικό πρακτορείο ειδήσεων (AFP), ο Ραφαέλε Πόλι, επικεφαλής του CIES, του διεθνούς κέντρου αθλητικών ερευνών, που βρίσκεται στο Νοσατέλ της Ελβετίας και δημιουργήθηκε σε συνεργασία με τη FIFA.
Για τον ίδιο «ακόμα και οι μεγάλοι σύλλογοι είναι θύματα αυτού του πληθωρισμού μισθών, ενώ τον τροφοδοτούν» και θα μπορούν να κραδαίνουν τους νέους κανόνες «εν όψει υπερβολικών αξιώσεων» από παίκτες και τους εκπροσώπους τους.
Συγκεκριμένα, η UEFA θα διπλασιάσει το εγκεκριμένο έλλειμμα σε τρία χρόνια (στα 60 εκατομμύρια ευρώ), αλλά θα αναγκάσει τους συλλόγους να περιορίσουν τους μισθούς τους στο 90% των εσόδων τους τη σεζόν 2023-2024, μετά στο 80% και τελικά στο 70% από την αγωνιστική περίοδο 2025-2026, μέχρι να λήξουν τα τρέχοντα συμβόλαια.
Αυτός ο μηχανισμός είναι μια εξασθενημένη μορφή "salary cap", ένας βασικός κανόνας για τους συλλόγους χόκεϊ, ποδοσφαίρου ή μπάσκετ στις ΗΠΑ, που είναι πολύ δύσκολο να εισαχθεί από την UEFA, μιας και οι 55 ομοσπονδίες που εποπτεύει υπακούουν σε διάφορους κοινωνικούς και λογιστικούς κανόνες και δεν υπάρχει κεντρική διαπραγμάτευση.
Εάν δεν το πράξουν, οι «ένοχοι» θα τιμωρηθούν με προκαθορισμένα πρόστιμα, ανάλογα με την έκταση της υπέρβασης.
Αυτός ο «φόρος πολυτελείας», που διαφημίστηκε πέρυσι από τον πρόεδρο της UEFA, Αλεξάντερ Τσέφεριν, θα ανακατανεμηθεί στη συνέχεια στους πιο... ενάρετους συλλόγους, ακόμη κι αν η αναμενόμενη ώθηση φαίνεται μέτρια για κάθε έναν από αυτούς τους δικαιούχους.
Επιπλέον, το σχέδιο της UEFA προβλέπει απαγορεύσεις μεταγραφών, περιορισμούς δανεισμών, υποβιβασμούς από τη μια ευρωπαϊκή διοργάνωση στην άλλη και βαθμούς ποινής κατά τη διάρκεια των «μίνι πρωταθλημάτων» που θα αντικαταστήσουν τη φάση των ομίλων από το 2024.
Η συνάρθρωση αυτών των μέτρων με οικονομικές κυρώσεις μένει, ωστόσο, να αποσαφηνιστεί, κάτι που αποτελεί θέμα-«κλειδί», καθώς οι αθλητικές κυρώσεις παραμένουν η κύρια απειλή για τους νεόπλουτους του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
 
     Super League
                                                                Super League
                             Premier League
                                                                Premier League
                             Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων
                                                                Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων
                             Champions League
                                                                Champions League
                             Europa League
                                                                Europa League
                             UEFA Conference League
                                                                UEFA Conference League
                             Bundesliga
                                                                Bundesliga
                             Serie A
                                                                Serie A
                             La Liga
                                                                La Liga
                             Ligue 1
                                                                Ligue 1
                             Superleague 2
                                                                Superleague 2
                             Κύπελλο Ελλάδας
                                                                Κύπελλο Ελλάδας 
                             Euroleague
                                                                                                 Euroleague
                             Basket League
                                                                                                 Basket League
                             NBA
                                                                                                 NBA
                             Eurocup
                                                                                                 Eurocup
                             Basketball Champions League
                                                                                                 Basketball Champions League
                             Volley
                                                                                     Volley
                         Tennis
                                                                                     Tennis
                         Πόλο
                                                                                     Πόλο
                         Στίβος
                                                                                     Στίβος
                         Αυτοκίνητο
                                                                                     Αυτοκίνητο
                         
                                        
                                     
                 
                         
                    
             
             
         
         
         
         
                            
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                    