Με έμφαση στην ποιοτική αλλαγή που φέρνει η νέα γενιά φρεγατών στο Πολεμικό Ναυτικό, ο αντιναύαρχος ε.α. Γιάννης Εγκολφόπουλος παρενέβη στη «Ναυτεμπορική», υπογραμμίζοντας ότι η έλευση της Belharra δεν είναι απλώς μια ακόμη προσθήκη στόλου, αλλά ένα άλμα σε επίπεδο αποτροπής και ισχύος πυρός.

Ο κ. Εγκολφόπουλος σημείωσε ότι «έρχεται η Belharra με βαλλιστικό πύραυλο που φτάνει 1.500 χλμ.», αποδίδοντας στο νέο πλοίο δυνατότητες που –κατά την περιγραφή του– μεταφέρουν στο κατάστρωμα εμβέλεια στρατηγικής κρούσης και όχι απλώς τακτικής εμπλοκής.

«Ο κυβερνήτης πρέπει να σκέφτεται σαν υπουργός Άμυνας και Εξωτερικών»

Κεντρικό σημείο της παρέμβασής του ήταν ο ρόλος του κυβερνήτη σε ένα σύγχρονο πλοίο υψηλής τεχνολογίας. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «ένας κυβερνήτης μιας φρεγάτας πρέπει να σκέπτεται σαν υπουργός Άμυνας και Εξωτερικών», γιατί στα χέρια του δεν βρίσκεται απλώς ένα πλοίο, αλλά μια πλατφόρμα με τεράστια ισχύ πυρός και σοβαρές πολιτικο-διπλωματικές συνέπειες σε κάθε επιλογή εμπλοκής.

Με απλά λόγια: όταν έχεις τέτοια εργαλεία στο πεδίο, οι αποφάσεις δεν είναι μόνο στρατιωτικές. Είναι και πολιτικές.

«Μπορεί να διαλύσει στόλο σε δέκα λεπτά»

Ο αντιναύαρχος ε.α. περιέγραψε την ισχύ πυρός σε ιδιαίτερα σκληρή κλίμακα, λέγοντας ότι αυτή μπορεί «να διαλύσει έναν ολόκληρο στόλο μέσα σε δέκα λεπτά». Στη λογική του, μια φρεγάτα νέας γενιάς δεν αποτελεί απλώς μονάδα συνοδείας ή επιτήρησης, αλλά κόμβο καταστροφικής ισχύος, που σε συνθήκες σύγκρουσης μπορεί να γείρει αποφασιστικά την πλάστιγγα.

Παράλληλα, θύμισε ότι η ισχύς αυτή έχει συγκεκριμένο «λογαριασμό», παραπέμποντας σε κλίμακα κόστους: «1 δισ. κόστος, πυρομαχικά και πλοία», θέλοντας να δείξει ότι η σύγχρονη ναυτική σύγκρουση δεν είναι μόνο θέμα ισχύος, αλλά και πόρων, εφοδιαστικής και υψηλής αξίας μέσων.

Διαχωρισμός ρόλων στο πλοίο: «Ύπαρχος – κυβερνήτης»

Σε μια πιο «ναυτική» διευκρίνιση, ο κ. Εγκολφόπουλος στάθηκε και στην ιεραρχία μέσα στο πλοίο, κάνοντας έναν σαφή διαχωρισμό:

«Ο ύπαρχος διοικεί το πλοίο» – δηλαδή έχει τη διαχείριση της εσωτερικής λειτουργίας, της τάξης και της καθημερινής διοίκησης.

«Ο κυβερνήτης το κυβερνεί» – δηλαδή παίρνει τις αποφάσεις πορείας, αποστολής και επιχειρησιακής δράσης, φέρνοντας το τελικό βάρος ευθύνης.

Η παρατήρηση του είχε σαφές υπονοούμενο: στα σύγχρονα πλοία, ο κυβερνήτης δεν είναι διαχειριστής ρουτίνας. Είναι ο άνθρωπος που καλείται να πάρει αποφάσεις με στρατηγικό βάρος.

«Σχηματισμός» και Φορμίων: μια ιστορική ρίζα

Κλείνοντας με μια πιο ιστορική-πολιτισμική νότα, ο αντιναύαρχος ε.α. ανέφερε ότι η έννοια του «σχηματισμού» στο Ναυτικό παραπέμπει στον όρο formation, τον οποίο συνέδεσε ετυμολογικά με τον Φορμίωνα, θέλοντας να δείξει ότι ακόμη και στη ναυτική ορολογία υπάρχει μια συνέχεια που «πατά» σε παλιές ρίζες και κλασικές αναφορές.

Το συμπέρασμα της παρέμβασης

Η γραμμή Εγκολφόπουλου ήταν ξεκάθαρη: η Belharra –όπως την περιέγραψε– είναι πλατφόρμα που μεταφέρει ισχύ τέτοια, ώστε:

ανεβάζει δραματικά τον πήχη της αποτροπής,

απαιτεί κυβερνήτες με στρατηγική σκέψη και πολιτική επίγνωση,

και καθιστά κάθε εμπλοκή όχι απλώς ναυτική αναμέτρηση, αλλά γεγονός με μεγάλο κόστος και τεράστιες συνέπειες.

Δείτε την παρέμβαση Εγκολφόπουλου: