Τα powerbank, ή μάλλον οι συσκευές με μπαταρίες ιόντων λιθίου, που διευκολύνουν τη ζωή μας, δυστυχώς έχουν αρχίσει να προκαλούν σοβαρά προβλήματα στον αέρα. Παρόλο που οι περισσότερες συσκευές που πιάνουν φωτιά κατά τη φόρτιση είναι προϊόντα ψευδών επωνυμιών, έχουν αναφερθεί προβλήματα και σε ορισμένες γνωστές μάρκες. Οι αεροπορικές εταιρείες πλέον δεν επιτρέπουν καθόλου αυτές τις συσκευές στις αποσκευές που παραδίδονται στο χώρο φόρτωσης.

Μετά από διαδοχικά περιστατικά, αποδείχθηκε ότι τα powerbank αποτελούν μεγάλο κίνδυνο για τα αεροπορικά ταξίδια. Μάλιστα, έχουν προκαλέσει σοβαρές πυρκαγιές σε ορισμένα αεροσκάφη.

Οι συσκευές με μπαταρίες ιόντων λιθίου, ακόμα και αν προέρχονται από γνωστές μάρκες, έχουν προκαλέσει πυρκαγιές σε αεροπλάνα. Επιπλέον, υπάρχουν και χωρίς επωνυμία ή επισκευασμένες συσκευές με μπαταρίες ιόντων λιθίου που έχουν συγκολληθεί εκ των υστέρων, οι οποίες θεωρούνται σαν «βόμβες» για τα αεροπορικά ταξίδια, όπως επανειλημμένα επισημαίνουν οι αεροπορικές αρχές.

Από τις 28 Μαΐου 2025, η αμερικανική Southwest Airlines υποχρεώνει τους επιβάτες να χρησιμοποιούν powerbank ή φορητές συσκευές φόρτισης σε ορατό σημείο εντός του αεροσκάφους. Η Southwest είναι ο πρώτος αμερικανικός αερομεταφορέας που εφαρμόζει αυτή την αυστηρή πολιτική μετά από μερικά περιστατικά με μπαταρίες ιόντων λιθίου στο εσωτερικό αεροσκαφών.

Η αεροπορική εταιρεία ελπίζει ότι η νέα πολιτική θα προσφέρει υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας για επιβάτες και πλήρωμα. Η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας (FAA) κατέγραψε φέτος εννέα αεροπορικά συμβάντα με μπαταρίες λιθίου. Ορισμένα από τα περιστατικά των τελευταίων 20 ετών προκλήθηκαν από πακέτα μπαταριών.

Η Southwest πλέον δεν επιτρέπει στους πελάτες της να μεταφέρουν φορητές συσκευές φόρτισης στις χειραποσκευές ή στα ντουλάπια πάνω από τα καθίσματα. Αν και σπάνιο, οι μπαταρίες λιθίου μπορεί να υπερθερμανθούν, να πιάσουν φωτιά και να αποτελέσουν σημαντικό κίνδυνο ασφάλειας. Η νέα πολιτική της εταιρείας στοχεύει στο να επιτρέπει στα μέλη του πληρώματος να επέμβουν γρήγορα σε περίπτωση πυρκαγιάς από powerbank, προστατεύοντας όλους στο αεροσκάφος. Σύμφωνα με την FAA, τα πληρώματα καμπίνας εκπαιδεύονται πλέον για να αναγνωρίζουν και να αντιμετωπίζουν πυρκαγιές από μπαταρίες λιθίου.

Τα τελευταία 20 χρόνια, η FAA κατέγραψε 524 περιστατικά με μπαταρίες ιόντων λιθίου. Η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) εφαρμόζει παρόμοιες αποφάσεις. Παρά το γεγονός ότι αυτές οι προηγμένες μπαταρίες είναι σημαντική εφεύρεση, λαμβάνοντας υπόψη τον ρόλο τους και σε πυρκαγιές αυτοκινήτων, είναι κρίσιμο να τηρούνται αυστηρά οι κανόνες για την ασφάλεια τόσο τη δική σας όσο και των άλλων επιβατών.

ΑΥΣΤΗΡΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ

Οι επιβάτες υποχρεούνται να κρατούν τις φορητές συσκευές φόρτισης ορατές κατά τη διάρκεια της πτήσης, κάτι που αποτελεί την πρώτη πολιτική ασφάλειας στον κλάδο.

Απαγορεύεται πλέον η χρήση φορητών συσκευών φόρτισης όταν είναι αποθηκευμένες σε τσάντες ή στα ντουλάπια πάνω από τα καθίσματα.

Οι κανονισμοί της FAA δεν απαιτούν επί του παρόντος από τις αεροπορικές εταιρείες να περιορίζουν τις φορητές μπαταρίες ή να τις διαχωρίζουν από τις χειραποσκευές. Στην πραγματικότητα, οι εφεδρικές μπαταρίες λιθίου, όπως powerbank και θήκες φόρτισης κινητών, επιτρέπονται μόνο στις χειραποσκευές.

Οι επιβάτες καλούνται να ενημερώνουν αμέσως το πλήρωμα εάν παρατηρήσουν ότι οι μπαταρίες ή οι συσκευές τους υπερθερμαίνονται, διογκώνονται, βγάζουν καπνό ή πιάνουν φωτιά. Απαγορεύεται στους επιβάτες να προσπαθούν να αντιμετωπίσουν μόνοι τους τέτοια περιστατικά.

Πλέον, powerbank, θήκες φόρτισης τηλεφώνων, επιπλέον μπαταρίες ιόντων λιθίου, μπαταρίες μετάλλου λιθίου, μπαταρίες τηλεφώνων και μπαταρίες φορητών υπολογιστών δεν επιτρέπονται σε καμία περίπτωση στις αποσκευές που παραδίδονται στο χώρο φόρτωσης. Κατά τον έλεγχο αποσκευών, όσες εντοπιστούν θα κατασχέονται με το άνοιγμα των αποσκευών.

Η ΑΣΙΑ ΕΛΑΒΕ ΓΡΗΓΟΡΑ ΜΕΤΡΑ

Τον Ιανουάριο, μετά από πυρκαγιά σε Airbus A321 της Air Busan στο Διεθνές Αεροδρόμιο Gimhae της Νότιας Κορέας, οι κίνδυνοι των μπαταριών λιθίου ήρθαν στο προσκήνιο. Από τότε, οι ασιατικές χώρες επέβαλαν αυστηρότερους περιορισμούς για τη μεταφορά powerbank. Τον Μάρτιο, η Νότια Κορέα απαγόρευσε την αποθήκευση powerbank και ηλεκτρονικών τσιγάρων στα ντουλάπια πάνω από τα καθίσματα και τη φόρτιση powerbank στις πρίζες των καθισμάτων. Από τις 7 Απριλίου, το Χονγκ Κονγκ απαγόρευσε εντελώς τη χρήση powerbank εντός των αεροσκαφών.

Οι Thai Airways, Singapore Airlines, Air Asia, EVA Air και China Airlines απαγορεύουν τη φόρτιση powerbank ή κινητών συσκευών μέσω powerbank στις πρίζες των καθισμάτων. Στις περισσότερες περιπτώσεις, τα powerbank πρέπει να τοποθετούνται στην τσέπη του μπροστινού καθίσματος.

Περιστατικά

Κατηγορία

Αριθμός Περιστατικών

Πακέτο Μπαταριών/Μπαταρία

211

Ηλεκτρονικό Τσιγάρο

107

Κινητό Τηλέφωνο

74

Άλλες Ηλεκτρονικές Συσκευές

66

Φορητός Υπολογιστής

64

Ιατρική Συσκευή

2

Κανόνες μεταφοράς powerbank και μπαταριών λιθίου στην Turkish Airlines

Μεταφορά στην καμπίνα: Powerbank και μπαταρίες λιθίου επιτρέπονται μόνο στις χειραποσκευές. Απαγορεύεται η μεταφορά τους στο χώρο φόρτωσης.

Όρια χωρητικότητας: Powerbank έως 100 Wh δεν απαιτούν ειδική έγκριση. Για 100-160 Wh μπορεί να απαιτείται ειδική έγκριση από την αεροπορική εταιρεία. Powerbank άνω των 160 Wh απαγορεύονται.

Συνθήκες μεταφοράς: Οι μπαταρίες λιθίου πρέπει να προστατεύονται από βραχυκύκλωμα, είτε στην αρχική τους συσκευασία είτε με μονωμένους ακροδέκτες.

Απαγόρευση προσγείωσης και απογείωσης για δεύτερους πιλότους σε A321neo της Turkish Airlines

Στα αεροσκάφη Airbus A321neo της Turkish Airlines έχουν καταγραφεί επανειλημμένα περιστατικά χτυπήματος της ουράς κατά την απογείωση και, πρόσφατα, κατά την προσγείωση. Τα περισσότερα από αυτά τα περιστατικά συνέβησαν σε αεροσκάφη της Turkish Airlines. Σε τέτοιες περιπτώσεις, το αεροσκάφος συνήθως επιστρέφει στο αεροδρόμιο αναχώρησης αν εντοπιστεί ζημιά και αποσύρεται από την υπηρεσία.

Κίνδυνος για τα αεροπλάνα τα powerbanks! SOS απ'την Turkish Airlines

Το χτύπημα της ουράς δεν είναι εύκολα αντιληπτό από το πιλοτήριο. Στις 12 Μαΐου, το αεροσκάφος A321neo της Turkish Airlines (TC-LSL, πτήση TK 1767, Ιστάνμπουλ-Πράγα) χτύπησε την ουρά του κατά την προσγείωση, πέρασε πάνω από το διάδρομο, ανέβηκε απότομα και στη συνέχεια προσγειώθηκε με ασφάλεια. Μετά από έλεγχο, το αεροσκάφος αποσύρθηκε από την πτήση επιστροφής και παρέμεινε στην Πράγα για πάνω από 20 ημέρες. Μετά από προσωρινή επισκευή, πέταξε σε χαμηλό ύψος (3.000 μέτρα) χωρίς επιβάτες στο αεροδρόμιο Sabiha Gökçen λόγω πιθανού κινδύνου απώλειας πίεσης καμπίνας.

ΕΙΣΗΓΗΘΗΚΑΝ ΜΕΤΡΑ

Λόγω της αύξησης των περιστατικών χτυπήματος ουράς, η Turkish Airlines αποφάσισε ότι οι απογειώσεις και προσγειώσεις σε A321neo θα γίνονται μόνο από υπεύθυνους κυβερνήτες. Οι δεύτεροι πιλότοι (P5 και P6) δεν επιτρέπεται πλέον να εκτελούν αυτές τις διαδικασίες. Δεν είναι σαφές πόσο θα διαρκέσει αυτό το μέτρο. Επιπλέον, το Τμήμα Εκπαίδευσης Πτήσεων της Turkish Airlines υιοθέτησε ένα νέο σύστημα εκπαίδευσης σε προσομοιωτή, το Evidence-Based Training (EBT), το οποίο επικεντρώνεται περισσότερο στην ανίχνευση λαθών παρά στην εκπαίδευση, και έχει δεχθεί κριτική από πιλότους.

Κίνδυνος για τα αεροπλάνα τα powerbanks! SOS απ'την Turkish Airlines

Το οικονομικό κόστος από τις ζημιές λόγω χτυπήματος ουράς σε αεροσκάφη B737-900 και A321neo δεν είναι γνωστό, αλλά η Turkish Technic αντιμετωπίζει σημαντικό φόρτο εργασίας, ιδιαίτερα για περιστατικά σε ξένα αεροδρόμια, όπου το κόστος είναι υψηλότερο.

Επιπλέον, στα A321neo, οι κινητήρες P&W παρουσιάζουν καθυστερήσεις στην απόκριση σε απότομες αυξήσεις ισχύος σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, γεγονός που οδηγεί σε ενίσχυση των μέτρων ασφαλείας.

ΠΗΓΗ: Hurriyet