Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το 25% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση σχετίζεται με την κατανάλωση αλκοόλ. Η οδήγηση υπό την επήρεια παραμένει μία από τις τρεις κύριες αιτίες θανάτου στους ευρωπαϊκούς δρόμους, μαζί με την υπερβολική ταχύτητα και τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας.
Οι ειδικοί υπολογίζουν ότι περίπου 6.500 ζωές θα μπορούσαν να σώζονται κάθε χρόνο αν όλοι οι οδηγοί τηρούσαν τη νομοθεσία και απέφευγαν να οδηγήσουν μετά από κατανάλωση αλκοόλ.
Η Ευρώπη «πρωταθλήτρια» στην κατανάλωση αλκοόλ
Η ήπειρος εξακολουθεί να κατέχει τη θλιβερή πρωτιά παγκοσμίως στην κατανάλωση αλκοόλ.
Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), ο μέσος Ευρωπαίος καταναλώνει 9,2 λίτρα καθαρού αλκοόλ ετησίως — ποσότητα που αντιστοιχεί σε περίπου 100 φιάλες κρασί τον χρόνο.
Οι διαφορές ωστόσο είναι μεγάλες:
Μάλτα, Νορβηγία και Σουηδία εμφανίζουν τα χαμηλότερα επίπεδα κατανάλωσης.
Αντίθετα, Εσθονία, Τσεχία και Ιρλανδία καταγράφουν τα υψηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη.
Ακόμη και μικρές ποσότητες επηρεάζουν
Μελέτες αποδεικνύουν ότι ακόμη και πολύ μικρές ποσότητες αλκοόλ αλλοιώνουν την ικανότητα οδήγησης, μειώνοντας τη συγκέντρωση, την κρίση και τον χρόνο αντίδρασης.
Τα δεδομένα είναι ενδεικτικά:
Σε BAC (αλκοόλ στο αίμα) 0,8 g/l, ο κίνδυνος ατυχήματος αυξάνεται 2,7 φορές.
Σε 1,5 g/l, η πιθανότητα τραυματισμού είναι 22 φορές μεγαλύτερη, ενώ ο κίνδυνος θανατηφόρου ατυχήματος έως και 200 φορές υψηλότερος.
Η σχέση είναι άμεση: όσο αυξάνεται το επίπεδο BAC, αυξάνεται η σοβαρότητα του ατυχήματος.
Η Ιταλία κάνει την αρχή με τα «alcolock»
Η Ιταλία έγινε η πρώτη χώρα της Ε.Ε. που καθιερώνει υποχρεωτική εγκατάσταση συσκευής ανίχνευσης αλκοόλ (alcolock) σε οχήματα οδηγών που έχουν καταδικαστεί για οδήγηση υπό την επήρεια.
Η ρύθμιση προβλέπει ότι:
Για οδηγούς με BAC άνω των 0,8 g/l, η χρήση alcolock είναι υποχρεωτική για δύο χρόνια μετά την επαναχορήγηση της άδειας.
Για BAC άνω των 1,5 g/l, η διάρκεια ανεβαίνει στα τρία έτη.
Η εγκατάσταση θα γίνεται αποκλειστικά σε πιστοποιημένα συνεργεία, ενώ οποιαδήποτε παράκαμψη ή παραποίηση της συσκευής επιφέρει βαριές ποινές.
Το παράδειγμα εξαπλώνεται
Παρόμοια προγράμματα λειτουργούν ήδη σε Γαλλία, Βέλγιο, Ολλανδία, Δανία, Σουηδία, Πολωνία, Λιθουανία και Φινλανδία.
Στόχος είναι κοινός:
Πρόληψη της οδήγησης υπό την επήρεια,
Μείωση των θανατηφόρων τροχαίων,
Ενίσχυση της οδικής ασφάλειας σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Οι ευρωπαϊκές αρχές τονίζουν ότι η τεχνολογία, σε συνδυασμό με την αυστηρή επιβολή της νομοθεσίας και την αλλαγή νοοτροπίας, μπορεί να φέρει την Ευρώπη πιο κοντά στο όραμα “Μηδενικά Θύματα στους Δρόμους” — ένα όραμα που, όπως δείχνουν τα στατιστικά, εξακολουθεί να απέχει πολύ από την πραγματικότητα.
Super League
Premier League
Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων
Champions League
Europa League
UEFA Conference League
Bundesliga
Serie A
La Liga
Ligue 1
Superleague 2
Κύπελλο Ελλάδας
Euroleague
Basket League
NBA
Eurocup
Basketball Champions League
Volley
Tennis
Πόλο
Στίβος
Αυτοκίνητο