Σε ακόμη ένα θερμό επεισόδιο στην Ανατολική Μεσόγειο, η Τουρκία ανέκοψε τις ερευνητικές δραστηριότητες του πλοίου Fugro Gauss, σημαίας Γιβραλτάρ, το οποίο επιχειρούσε γεωφυσικές έρευνες για λογαριασμό της Κυπριακής Δημοκρατίας στο πλαίσιο του έργου υποθαλάσσιου καλωδίου οπτικών ινών EMC.
Η Άγκυρα εξέδωσε άμεσα anti-NAVTEX, κηρύσσοντας άκυρη την αναγγελία ναυσιπλοΐας της Λευκωσίας και δηλώνοντας ότι οι συγκεκριμένες δραστηριότητες εκτείνονταν εντός της τουρκικής υφαλοκρηπίδας. Παράλληλα, το τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό και αεροσκάφη ναυτικής περιπολίας αναπτύχθηκαν στην περιοχή, προειδοποιώντας το πλοίο ότι δεν μπορεί να προχωρήσει χωρίς την προηγούμενη συναίνεση της Τουρκίας.
Σύμφωνα με την τουρκική εφημερίδα Milliyet, το περιστατικό αντιμετωπίστηκε ως «απόπειρα τετελεσμένου» από την ελληνοκυπριακή πλευρά, την οποία η Άγκυρα έσπευσε να αποτρέψει, όπως είχε πράξει και τον Ιούλιο του 2024 σε αντίστοιχη περίπτωση με την Ελλάδα, κοντά στην Κάρπαθο.
Πηγές του τουρκικού Υπουργείου Άμυνας, που επικαλούνται τουρκικά ΜΜΕ, δήλωσαν ότι η Άγκυρα επιδεικνύει διαρκώς αποφασιστικότητα όσον αφορά την υπεράσπιση των δικαιωμάτων της υφαλοκρηπίδας της, η οποία –όπως υπενθυμίζεται– έχει κατατεθεί στον ΟΗΕ από τον Μάρτιο του 2020. Όπως τονίζουν, κάθε δραστηριότητα στον βυθό, είτε πρόκειται για επιστημονικές έρευνες είτε για έργα καλωδίωσης, απαιτεί ρητή άδεια της Τουρκίας.
Το τουρκικό Υπουργείο Άμυνας ξεκαθάρισε ότι παρακολουθεί στενά τις κινήσεις του Fugro Gauss και ότι «σε περίπτωση παραβίασης της υφαλοκρηπίδας μας, θα ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα επί τόπου».
Η Milliyet σημειώνει επίσης ότι το έργο EMC διαφοροποιείται από τη διασύνδεση ηλεκτρικής ενέργειας «Great Sea» μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου, ωστόσο –κατά τις ίδιες πηγές– υπόκειται στις ίδιες νομικές απαιτήσεις. Επισημαίνεται, μάλιστα, πως τόσο η διαχειρίστρια εταιρεία από τη Γερμανία, όσο και το Ηνωμένο Βασίλειο ως κράτος σημαίας του πλοίου, φέρονται να συνεργάστηκαν με τις τουρκικές αρχές, αναγνωρίζοντας –σύμφωνα πάντα με την τουρκική πλευρά– το νομικό της επιχείρημα.
Η εφημερίδα υπενθυμίζει τέλος ότι, σε αντίθεση με το έργο «Blue Raman» που ολοκληρώθηκε επιτυχώς εντός της τουρκικής υφαλοκρηπίδας με τη σύμφωνη γνώμη της Άγκυρας, το έργο «Great Sea» παραμένει μπλοκαρισμένο λόγω –όπως τονίζεται– της ελληνικής άρνησης να τηρήσει τις απαραίτητες διαδικασίες.