Καταστάσεις… διάλυσης αντιμετωπίζει το 9χρονο Ελληνικό Σχολείο «Όμηρος» Χιμάρας. Όπως πληροφορούμαστε από Έλληνες της περιοχής που γνωρίζουν την κατάσταση, η φετινή σχολική χρονιά ξεκίνησε με σοβαρά κενά σε προσωπικό. Η Α΄ και η Γ΄ Δημοτικού παραμένουν χωρίς δάσκαλο, ενώ το νηπιαγωγείο λειτουργεί με μόλις μία νηπιαγωγό, επιφορτισμένη ταυτόχρονα με νήπια και προνήπια. Υπάρχει επίσης Ελληνίδα νηπιαγωγός, η θητεία της οποίας έχει λήξει και δεν θα λαμβάνει πλέον επιμίσθιο, αλλά επιθυμεί να συνεχίσει να εργάζεται. Ωστόσο, δεν φαίνεται να υπάρχει καμία στήριξη από το ελληνικό κράτος για τη διασφάλιση της παραμονής της. Οι ελλείψεις αυτές αφήνουν δεκάδες παιδιά χωρίς επαρκή διδασκαλία και προκαλούν έντονη ανησυχία στους γονείς και την τοπική κοινότητα.
Σύμφωνα με εκπαιδευτικούς της περιοχής, οι ντόπιοι δάσκαλοι με ελληνικά πτυχία πλέον αμείβονται κατώτερα ή ισότιμα με τους δασκάλους των αλβανικών μαθημάτων. Μέχρι τον Ιανουάριο 2025 υπήρχε διαφοροποίηση ως αναγνώριση της εξειδικευμένης κατάρτισης και του έργου τους. Οι αποσπασμένοι δάσκαλοι συνεχίζουν να λαμβάνουν το επιμίσθιο, γεγονός που δημιουργεί περαιτέρω ανισότητα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί δασκάλα με επτά χρόνια συνεχούς διδασκαλίας στη Χιμάρα, η οποία, παρά την πολυετή προσφορά της και τον καθοριστικό της ρόλο στην εκπαίδευση των παιδιών, αναγκάζεται να εγκαταλείψει τη θέση της στο σχολείο λόγω της υποβάθμισης του έργου της και των αδικιών στη μισθοδοσία.
Η κατάσταση υπονομεύει το κύρος των ελληνικών πτυχίων, μειώνει το κίνητρο των ντόπιων εκπαιδευτικών να παραμείνουν στο σχολείο και θέτει σε κίνδυνο την ποιότητα της εκπαίδευσης της ελληνικής γλώσσας. Η ελληνική παιδεία στη Χιμάρα στηρίζει την εθνική συνείδηση της περιοχής και η διατήρησή της περνά μέσα από τους ντόπιους δασκάλους με ελληνικά προσόντα.
Είναι δυνατόν σε ένα ελληνικό σχολείο, χρηματοδοτούμενο από ελληνικούς πόρους, οι δάσκαλοι της ελληνικής γλώσσας με ελληνικά πτυχία να αμείβονται κατώτερα ή ισότιμα με τους δασκάλους των αλβανικών; Ποιος είναι ο πραγματικός σκοπός ύπαρξης του σχολείου, όταν δεν εξασφαλίζεται το στοιχειώδες: η πλήρης διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στα παιδιά της Χιμάρας;
Γονείς και εκπαιδευτικοί ζητούν άμεση παρέμβαση των αρμόδιων φορέων. Η ελληνική παιδεία στη Χιμάρα δεν μπορεί να συνεχίσει να λειτουργεί υπό τέτοιες συνθήκες, χωρίς επαρκές προσωπικό και με άνιση μεταχείριση. Αν η κατάσταση συνεχιστεί, το σχολείο κινδυνεύει να αλβανοποιηθεί, με σοβαρές και μακροχρόνιες συνέπειες για την ελληνική γλώσσα και τον πολιτισμό της περιοχής.
ΠΗΓΗ: Geopolitico.gr