Ο Απόλας Λερμί είναι ένας καλλιτέχνης που με τη μουσική του αναδεικνύει την πολυπολιτισμική κληρονομιά του Ευξείνου Πόντου, πληρώνοντας ωστόσο βαρύ τίμημα στην Τουρκία. Ο Πόντιος τραγουδιστής, γνωστός για τα τραγούδια του στην ποντιακή διάλεκτο, όπως το εμβληματικό «Αγαπώ σε», έχει δεχτεί απειλές και ψηφιακές επιθέσεις, με αποτέλεσμα να αναγκαστεί να εγκαταλείψει τη χώρα του και να ζει πλέον στην Ευρώπη.
Γεννημένος το 1986 στην Τόνγια της Τραπεζούντας, ο Λερμί μετακόμισε σε ηλικία 10 ετών στην Κωνσταντινούπολη, διατηρώντας όμως ισχυρούς δεσμούς με την ιδιαίτερη πατρίδα του. Η μουσική του, που περιλαμβάνει τουρκικά, ποντιακά και λαζικά στοιχεία, αποτυπώνει την πολυγλωσσία και την πολιτισμική ποικιλία της Μαύρης Θάλασσας. Η δισκογραφία του, ξεκινώντας με το «Kalandar» το 2011, περιλαμβάνει έργα όπως το «Santa» (2014) και το «Romeyka» (2016), ενώ το 2018 κυκλοφόρησε το «Momoyer», εμπνευσμένο από το έθιμο των Μωμόγερων.
Η ενασχόλησή του με την ποντιακή κουλτούρα και η χρήση του προσωνυμίου «Απόλας», φόρος τιμής στον θεό Απόλλωνα, προκάλεσαν αντιδράσεις στην Τουρκία. Ο Λερμί κατηγορήθηκε ως «προδότης», δέχτηκε απειλές και είδε εμφανίσεις του να ακυρώνονται, ιδιαίτερα μετά τη γενναία του στάση να ακυρώσει τη συμμετοχή του σε εκδήλωση της Τράμπζονσπορ, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την απαγόρευση εμφάνισης του Ματθαίου Τσαχουρίδη.
Παρά τις δυσκολίες, ο Λερμί παραμένει αφοσιωμένος στην τέχνη του, εκφράζοντας παράπονο για την αδιαφορία των ποντιακών συλλόγων στην Ελλάδα, οι οποίοι δεν τον έχουν καλέσει να εμφανιστεί, παρά τη διεθνή του αναγνώριση, όπως η ανάθεση του εμβατηρίου για τα 50ά γενέθλια της Τράμπζονσπορ και βραβεία από το Σωματείο Δημοσιογράφων της Τραπεζούντας.
«Η μουσική μου είναι γέφυρα που ενώνει ανθρώπους», δήλωσε ο Λερμί σε πρόσφατη συνέντευξη στο Pontos Voice και τον Χρήστο Κωνσταντινίδη, τονίζοντας ότι τα τραγούδια του, όπως το «Αγαπώ σε» και το «Λάισον», αφηγούνται ιστορίες αγάπης, νοσταλγίας και ανθρωπιάς. Παρά τις απειλές, συνεχίζει να δημιουργεί, με σχέδια για νέα ποντιακά τραγούδια και συνεργασίες που θα ενώσουν το παραδοσιακό με το σύγχρονο, αποδεικνύοντας ότι η τέχνη μπορεί να υπερβαίνει σύνορα και προκαταλήψεις.
Διαβάστε την αποκαλυπτική συνέντευξη ΕΔΩ.